TV-serier via strømmetjenester

TV-serier via strømmetjenester

Mens gammel lineær TV-titting mister TV-seere øker antallet enormt for strømmetjenestene. Vi ser mer på TV enn noen gang før, men måten vi ser seriene på har endret seg drastisk. Det er fortsatt den tradisjonelle skjermen i stua som er det mest populære samlingspunktet for familien, men bruken av mindre skjermer til tv-titting øker i eksponentiell fart. Nå som strømmetjenester er tilgjengelig på alle tilgjengelige flater som mobiltelefoner, nettbrett, laptoper osv. er det mulig å ta tv-tittingen med seg på farten som et supplement til den ordinære TV-en i stua (og på soverommet, gjesterommet, barnerommet og kjøkkenet).

Strømmetjenester

Det dukker stadig opp nye strømmetjenester som vil ha en bit av kaka. Det varierer stort hva tilbyderne kan tilby kundene sine, og det er ikke uvanlig at hver kunde abonnerer på flere av disse tjenestene for å gi seg selv et bredt utvalg av serier og filmer. Av de store internasjonale tjenestene dominerer Netflix, Amazon Prime og HBO, disse er tilpasset norske seere i Norge, og tilbyr ikke nødvendigvis det samme innholdet som de gjør i andre land. De fleste norske TV-kanalene forstod fort at dette var en viktig tjeneste å tilby sine kunder, og ikke eksklusivt for dem som benytter de lineære tilbudene deres. Eksempler på dette er Viaplay, Dplay, TV2Sumo og NRK. Andre tilbydere som ikke har egne kanaler fra før har også kastet seg på bølgen, som VGTV, SF Anytime og Strim.

Originalt innhold

I begynnelsen til strømmetjenestene kjøpte de lisenser til å vise innhold produsert av andre, men det har blitt stadig mer populært at disse tjenestene produserer eget innhold. Netflix gikk i fronten for dette, og har nå et enormt utvalg av egenproduserte serier som Lucifer, Riverdale, Narcos og Sniper. HBO har opprinnelig produsert en del innhold selv, og tilbyr hovedsakelig egenproduserte TV-serier som Big Little Lies, Game of Thrones og The Handmaid’s Tale. De norske tilbyderne Dplay, Viaplay og TV2Sumo tilbyr de programmene, seriene og filmene de sender på sine respektive kanaler og søsterkanaler på sine strømmetjenester slik at kundene kan se innholdet når det passer dem selv. Tjenestene er ikke inkludert i TV-pakken, og er et separat abonnement for alle som ønsker å benytte muligheten.

Døden til lineær TV

Døden til lineær TV

De lineære TV-kanalene ser på helt andre seertall i dag enn de gjorde for 10 år siden, og det er flere og flere folk som velger å ikke kjøpe TV-pakker, men velger å heller kjøpe abonnement hos de tilbyderne som tilbyr det innholdet man ønsker å se. Behovet endrer seg underveis, og da kan man enkelt si opp tjenesten man ikke benytter, og starte abonnementet igjen når de lanserer nytt interessant innhold. Lineær TV har mistet flest av sine seere fra aldersgruppen 20 til 49 år, og det er også denne aldersgruppen som er mest attraktiv for reklamemarkedet. Nedgangen har vært på over 18% på et år viser en ekstensiv undersøkelse fra Kantar, og dette har tvunget reklamebransjen til å tenke nytt og morderne, for å følge etter seerne der de velger å bruke tiden sin