Kampen for å holde en serie aktuell og interessant

I dag har vi forbrukere mange forskjellige underholdningsvalg. Det er alle de vanlige kanalene på tv, og i tillegg har vi egne strømmetjenester som leverer mange forskjellige serier. Resultatet er at det er et stort marked for serier og det er mange som produserer serier for å møte dette behovet.

Resultatet er at vi som forbrukere virkelig kan velge og vrake i et stort utvalg, men spørsmålet som etterhvert presser seg frem er: hvordan er kvaliteten på seriene?

Produksjon av serier
Produksjon av serier

Et spørsmål om penger

Det meste er dyrt i dagens samfunn, inkludert tv-serier. Skuespillere, regissøren, investorer og andre skal ha lønn. Lønnsnivået er relatert til hvor populære skuespillerne og de andre har vært i andre serier. En populær skuespiller kan sørge for at en ny serie får en god start ettersom publikum skrur på tv’en for å se skuespilleren. Så kan de bli fanget av seriens handling og karakterspenn og resultatet er at serien blir en hit.

Utfordringen for serieskaperne er at jo mer berømt skuespilleren er, jo høyere lønn krever de. En god regissør vil også kreve mye i lønn ettersom regissøren vil heve kvaliteten på serien og gi den en større sjanse til å lykkes. Så allerede før serien er sendt på TV, har mange investert store pengesummer i serien.

Kampen om oppmerksomheten

Jeg vet ikke helt hva du gjør når du kommer hjem, men jeg slenger meg i sofaen så fort jeg kan. Nettbrettet på fanget og jeg begynner å surfe. Jeg koser meg med litt strategispill, leker med godteri og lar ballen spinne før jeg fokuserer på nyheter og kanskje noen serier. Tiden flyr når man sitter slik og plutselig er det kvelden. Svært mange av oss lever hektiske liv og noe av det mest dyrebare vi har er tiden vår. Serieskaperne må klarer å fange oppmerksomheten vår og holde på den. Serien må være så spennende at vi setter av tid til å følge den, og legger vekk det andre vi pleier å bruke tid på.

Tiden
Tiden

Episode 1 og episode 100

Den første episoden er frisk og spennende. Karakterene er nye og vi blir nysgjerrige på hva som vil skje videre. Får serieskaperne et tv-selskap eller en strømmetjeneste til å akseptere og sende den første sesongen, har de kommet langt. En god første sesong er helt nødvendig for å sikre flere sesonger.

De neste sesongene, hvis det blir flere sesonger, er helt avhengig av at seerne føler de har en relasjon til karakterene på skjermen og den verden som serieskaperne har skapt. Det må være en utvikling fra episode til episode, en følelse av at karakterene utvikler seg og vokser.

Desperat jakt etter handling……

Det er ofte flere manusforfattere som er involvert i en serie. De bytter på å skrive manus for enkelte episoder, så det blir mer variasjon. Dyktige manusforfattere trenger material å jobbe med og etterhvert som serien utvikler seg, kan det bli vanskelig å holde handlingen i gang og ikke minst, være realistisk.

Et eksempel er serien Friends som var og er svært populær. Denne begynte med å følge en vennegjeng som bodde sammen eller i nærheten av hverandre, og var single og uten barn. Mye av komikken og handlingen var konsentrert rundt relasjonene mellom hovedpersonene og hverdagslivene deres.  Men etterhvert som tiden gikk, i serieuniverset, måtte man ta et valg i forhold til livene til karakterene. Skulle man følge dem inn i en verden med bleieskift, flytting inn i eget hus og etablering i en annen livsfase? Skaperne av Friends valgte å si nei. De avsluttet serien idet persongalleriet gikk videre inn i en ny fase i livet. Dette var nok det rette valget, men det var nok ikke enkelt. Serien var svært populær selv mot siste episode. Samtidig er det ganske sikkert at mange av seerne ville synes det var vanskelig å følge karakteren inn i bleieskift og karrierejag.

Det er flere andre serier som også har valgt å avslutte mens de er på topp. The Big Bang Theory valgt nylig det samme og Seinfield har også gått denne veien. Andre tv-serier har valgt å presse på for å holde liv i serien. De har gjerne drept eller fjernet en sentral karakter og kommet inn med en ny. Målet har vært å engasjere flere seere i serien, men resultatet har ikke alltid vært så bra. 

Det er flere serier som blir kuttet rett og slett fordi seerne velger bort serien, uansett hva serieskaperne prøver seg på. Eksempler på dette er Fear the Walking dead og Rekyl.  Det er også mange om mener at de store serier som Gray’s Anatomy og CSI burde avsluttes nå. De har rett og slett blitt for kjedelige.

Serier handler om smak og behag, så mine favoritter kan være dine verstinger og omvendt. Nettopp dette skaper store utfordringer for serieskaperne. Jeg mener at de beste seriene er de som ikke er redd for å sette en klar stopp dato og har det moro frem til da.

Handling
Handling